Ét spørgsmål vi tit får stillet: Har i originale dele til Long John og Transportcykler…?
Hvis man med ”original” mener dele der er fremstillet af ”Smith & co.” eller deres underleverandører,
så er det et nej.. -
Vi har dele der er fremstillet til Long John, Transport og andre budcykler.
Delene er lavet mange forskellige steder i verden, vores fælge er feks. fremstillet i Italien, vores dæk i Indien, slanger i kina, nav i Japan og støtteben i Aalborg .
Det er vigtigt at vide, at selvom SCO i Odense stod for langt størstedelen af produktionen af alle LongJohn
er der også produceret både LongJohn og Transportcykler hos andre fabrikanter, bla. Urania og Nordisk Cykelfabrik i København.
Gennem tiden har disse fabrikanter varieret på stel, styrstænger, hjul og andre dele.
Derudover har mange lokale cykelsmede i hele landet, lavet deres eget "bud" på en LongJohn..
De fleste har den opfattelse er der kun er en model, hvilket jo, langt hen af vejen er rigtigt -
Men da produktionen af Long John startede først i 40érne og kørte til op i 90érne, er der fortaget forbedringer og forandringer,
der gør at nogle nye dele skal tilpasses de enkle modelvarianter..
Feks. var nogle skærmstivere monteret i separate 6mm. huller på stellet, hvor vores skærmstiver bliver monteret på akslerne.
Da SCO stoppede produktionen af Long John og Transportcyklen i 90érne, købte Svenske Monark Tegningerne og rettighederne til cyklerne.
De omdøbte Transportcykel til Truck og fortsatte produktionen af begge cykler.
Dog i 2005, var salgstallet af Long John så lavt, at den sidste Long John blev lavet..
Monark producerer stadig “Truck”.
“Men du kan stadig købe en Long John…” -
Jep, det er rigtigt..
Dansk supermarked har rettighederne til “SCO” mærket og har i 2019 lanceret en Long John,
der er fremstillet med inspiration fra den originale Long John.. Cyklen er nu udstyret med 3 gear og rullebremse på forhjul
og så har vi nævnt ALLE forbedringer…. men den ér billig, så køb endelig, den kan jo altid forbedres med nogle nye dele.