Vores viden om Long John cykler

Ét spørgsmål vi tit får stillet: Har i originale dele til Long John og Transportcykler…? 
Hvis man med ”original” mener dele der er fremstillet af ”Smith & co.” eller deres underleverandører,
så er det et nej.. - 

Vi har dele der er fremstillet til Long John, Transport og andre budcykler. 

Delene er lavet mange forskellige steder i verden, vores fælge er feks. fremstillet i Italien, vores dæk i Indien, slanger i kina, nav i Japan og støtteben i Aalborg .

Det er vigtigt at vide, at selvom SCO i Odense stod for langt størstedelen af produktionen af alle LongJohn
er der også produceret både LongJohn og Transportcykler hos andre fabrikanter, bla. Urania og Nordisk Cykelfabrik i København. 
Gennem tiden har disse fabrikanter varieret på stel, styrstænger, hjul og andre dele.

Derudover har mange lokale cykelsmede i hele landet, lavet deres eget "bud" på en LongJohn..

De fleste har den opfattelse er der kun er en model, hvilket jo, langt hen af vejen er rigtigt - 
Men da produktionen af Long John startede først i 40érne og kørte til op i 90érne, er der fortaget forbedringer og forandringer,
der gør at nogle nye dele skal tilpasses de enkle modelvarianter..
Feks. var nogle skærmstivere monteret i separate 6mm. huller på stellet, hvor vores skærmstiver bliver monteret på akslerne.

Da SCO stoppede produktionen af Long John og Transportcyklen i 90érne, købte Svenske Monark Tegningerne og rettighederne til cyklerne.
De omdøbte Transportcykel til Truck og fortsatte produktionen af begge cykler.
Dog i 2005, var salgstallet af Long John så lavt, at den sidste Long John blev lavet..
Monark producerer stadig “Truck”.

“Men du kan stadig købe en Long John…”  - 
Jep, det er rigtigt.. 
Dansk supermarked har rettighederne til “SCO” mærket og har i 2019 lanceret en Long John,
der er fremstillet med inspiration fra den originale Long John.. Cyklen er nu udstyret med 3 gear og rullebremse på forhjul
og så har vi nævnt ALLE forbedringer….  men den ér billig, så køb endelig, den kan jo altid forbedres med nogle nye dele.

 

Lidt om hjulstørelser på Long John. 
De første Long-John og Transportcykler var, som nu, forsynet med et 20" forhjul. Det var dog smallere end den nye type. 
Anderledes er det dog bagtil, hvor de op til sidst i 50érne - havde et 26" baghjul, helt præsist 26 x 1½.
Det var tyndt som et almindeligt cykelhjul og var derfor ikke det bedste valg på disse cykler.

Fælge til disse hjul, er ikke længere muligt at fremskaffe og skidt ser det også ud med dæk... 

Men du må ikke fortvivle, hvis du skulle du være indehaver af en budcykel fra før 1958, og har brug for et nyt baghjul.
Vi har et superstært 26x1.75 baghjul i sortimentet, det passer perfekt på disse cykler - Klik her for at se vores 26" baghjul

De tidlige budcykler med 26" baghjul, kan forøvrigt kendes på de 3 baggafler, hvor der på de nyerer kun er 2. 

Sidst i 50érne begyndte man at montere et 23" baghjul, egentlig var det en knallertfælg der blev brugt, 
"måske samme størrelse som SCO knallerter der blev lavet i store antal i 50érne...?" 
Knallert målet hed: 19-2 og dette står stadig på vores dæk..

Som, med alt andet, er der også her, masser af untagelser. bla. har 24" baghjul har også været brugt på en del budcykler.

En komplet oversigt over hjulstørelser i de forskellige årgange ville være nyttig at have, men vi må bare erkende at de mange producenter og fortidens metode med "de forhåndenværende søms principer" gør dette ganske umuligt.